Sunkiausi išbandymai būsimiems plieninių žirgų vairuotojams

Sunkiausi išbandymai būsimiems plieninių žirgų vairuotojams

Straipsnis iš portalo gazas.lt

Vairavimo mokyklos baigimo pažymėjimas, asmens tapatybės dokumentas, sveikatos patikrinimo pažyma, pirmosios pagalbos teikimo kursų baigimo pažymėjimas – visi reikiami dokumentai jau kišenėje. Būsimajam motociklininkui tereikia peržengti egzaminų centro slenkstį.

Šią nervingą, bet laukiamą akimirką vėliau labai smagu prisiminti, bet kol ji dar ateityje, daugelis bijo nežinomybės. Būsimuosius vairuotojus konsultuojantys specialistai pasakojo, ką iš tikrųjų reikia mokėti ir kaip atlikti egzaminų užduotis.

Teorija – lengvoji dalis

A kategorijos vairavimo egzaminas, kaip ir visi kiti, sudarytas iš dvejų dalių – teorijos ir praktikos. Tiesa, teorijos egzaminas daliai jaunuolių nebeatrodo toks baisus, jei jie jau turi teisę vairuoti kitokios kategorijos transporto priemones. Skirtingų kategorijų teoriniai egzaminai gana panašūs. 23 iš 30 klausimų būna susiję su bendrais vairavimo principais ir tik likę septyni skiriasi priklausomai nuo laikomos kategorijos.

Sunkesni iššūkiai būsimųjų motociklininkų laukia aikštelėje ir mieste, čia tenka vairuoti motociklą savarankiškai. Visi VĮ „Regitra“ egzaminavimo centrai turi motociklų egzaminams, tačiau galingesnių transporto priemonių, skirtų norintiems iš karto įgyti A kategorijos vairuotojo pažymėjimą be apribojimų yra tik Vilniuje ir Kaune. Kituose miestuose egzaminuojamiesiems patiems reikia pasirūpinti motociklais – patogiausia paprašyti savo vairavimo instuktoriaus, kad šis palydėtų į egzaminą ir kartu atvairuotų didesnės galios motociklą. Tai galioja ir vyresniems nei 21 metų asmenims – jei jie nori pasinaudoti galimybe gauti vairuotojo pažymėjimą be apribojimų, turi laikyti egzaminą galingesniu motociklu. Išlaikę įprastai egzaminams skiriamu motociklu, naujai iškepti vairuotojai, nepaisant amžiaus, gautų dviems metams apribotą vairuotojo pažymėjimą.

Klumpa ties aštuonetu

Užduotys aikštelėje būsimiesiems motociklininkams skiriamos vienodos, nepriklausomai nuo motociklo galios. „Aikštelėje reikia sugebėti valdyti motociklą išjungtu varikliu, stumti atbulomis, lėtai važiuoti siaura juosta, apsukti aštuoniukę, gyvatėle apvažiuoti kliūtį, pasukti mažo spindulio posūkyje į kairę, greitai įsibėgėti iki 50km/h ir sustoti tiksliai nurodytoje vietoje“, – vardijo būsimųjų motociklininkų laukiančias užduotis VĮ „Regitra“ Egzaminų metodikos skyriaus vyresnysis specialistas Algimantas Tarabilda. Pasak jo, sunkiausia užduotis egzaminuojamiesiems pasirodo aštuoniukė, o dažniausiai prie šios užduoties suklumpa merginos, kurioms pasirodo per sudėtinga valdyti daug sveriančią transporto priemonę.

Mokosi ne dėl reikalo

Pasak vairavimo mokyklos „Teisės.lt“ vairavimo eksperto Pauliaus Jankūno, praktinius pratimus verta gerai išmokti, nes jie reikalingi ne tik egzaminui išlaikyti, bet ir pritaikomi vairuojant tikrame eismo sraute.

„Aštuoniukė yra puikus pratimas išmokti laikyti lygsvarą, kad mokinys įgustų skirstyti savo kūno svorį sukdamas iš vieno posūkio į kitą. Važiavimas siaura juosta skirtas išmokti jausti motociklo plotį, nes gyvenime ne kartą susidarys situacija, kai teks pravažiuoti pro siaurą tarpą“, – aiškino specialistas. Jis pritarė A.Tarabildai, jog mokiniams sunkiausia pasirodo aštuoniukės užduotis, dauguma vis taikosi pasiremti koja, ko daryti negalima. Išvažiavus į gatves jiems sudėtingiausia persirikiuoti, laiku parodyti posūkių signalus ir pakankamai žvalgytis aplinkui.

Vis tik, A kategorijos egzaminus iš pirmo karto išlaikančiųjų gerokai daugiau, nei iš karto gaunančių B kategorijos teises. Teorijos egzaminą iš pirmo karto išlaiko 74 proc. būsimųjų motociklininkų ir 64 proc. automobilių vairuotojų, o praktikos egzaminų rezultatai dar labiau skiriasi – 75 proc. prieš 39 proc. B kategorijos nenaudai. A.Tarabildos manymu, toks skirtumas yra dėl to, kad lengvuosius automobilius vairuoti pageidaujančių yra gerokai daugiau ir ne visi jie laiko egzaminus dėl to, kad iš tikrųjų trokštų vairuoti.

„Motociklininkų motyvacija visai kitokia. Motociklas nėra tikroji transporto priemonė, laikančiųjų amžiaus vidurkis gerokai didesnis. Norintiems vairuoti motociklą išlaidos tenka ne tik egzaminui, bet ir motociklą išlaikyti reikia, o įsigyti jį taip pat nepigus malonumas. Todėl neįsitikinę, kad iš tikrųjų nori vairuoti plieninį žirgą nešvaisto laiko“, – aiškino specialistas. Tuo tarpu B kategorijos vairuotojo pažymėjimą nesunku panaudoti ir neturint automobilio – galbūt jo prireiks darbe arba pavyks automobilį retkarčiais pasiskolinti iš tėvų ar draugų.

Nieko nevairavę

P. Jankūnas patvirtino, kad didelė dalis būsimųjų motociklininkų įdeda labai daug pastangų niekieno neraginami. Jie vairavimo teoriją išmoksta patys iš KET knygelių bei internetinėse vairavimo teorijos mokymo puslapiuose, o į mokyklą atvyksta tik laikyti mokyklinio egzamino ir mokytis vairavimo. Tačiau pašnekovas paneigė mitą, kad A kategorijos vairuotojo pažymėjimo dažniausiai užsigeidžia jau turintys teisę vairuoti automobilį. Pasak jo, apie 80 proc. mokinių, atėjusių į „Teisės.lt“ vairavimo mokyklą, nemoka vairuoti jokios transporto priemonės, o kai kurie nėra važiavę net dviračiu.

Bet net ir mokantiems vairuoti automobilį pamokos motociklu yra nemenkas iššūkis. „Motociklo vairavimas nuo automobilio labiausiai skirisi tuo, kad reikia balansuoti ant dviejų ratų, o kūno nesaugo joks kėbulas. Todėl visiems mokiniams patariame važiuojant įsivaizduoti, kad jų niekas nemato, nes motociklininkų kiti vairuotojai iš tiesų dažnai nepastebi ir patikimiausia saugotis pačiam. Rekomenduojame vilkėti kuo ryškesniais kostumais ir daug žvalgytis“, – teigė vairavimo ekspertas.

Erelius „nuleidžia“ užduotys

Neretai į mokyklą užsuka ir pernelyg savimi pasitikinčių jaunuolių, aiškinančių, kad jie puikiai moka vairuoti motociklą ir reikia tik parašo, neva jie baigė vairavimo kursus. Tokiems drąsuoliams P.Jankūnas pasiūlo sėsti ant motociklo ir apsukti aštuoniukę. Paprastai pasitikėjimas savimi išgaruoja po pirmo bandymo. „Tai bendra problema ir tarp automobilių, ir tarp motociklų vairuotojų. Vos pramokę valdyti transporto priemonę jaunuoliai įsivaizduoja darantys tai nepriekaištingai, daug geriau už visus iš lėto riedančius aplinkinius. Todėl bet koks mokymas prasideda nuo eismo saugumo paskaitų. Nesaugiai vairuojantis žmogus jokiu būdu negali būti geras vairuotojas“, – tvirtino P. Jankūnas.

Nuo 2013 metų įvedama nauja A2 motorinių transporto priemonių kategorija, kuri leis vairuoti motociklus, kurių galia ne didesnė kaip 35 kW, galios ir svorio santykis ne didesnis kaip 0,2 kW/kg ir kurie nėra kilę iš daugiau kaip du kartus galingesnės transporto priemonės, taip pat atsiras dar  dvi naujos – galingojo keturračio ir triračio kategorijos.

Taip pat bus pakeistas minimalaus amžiaus, nuo kurio leidžiama įgyti teisę vairuoti motorines transporto priemones (pvz., A kategorijai vietoj minimalaus amžiaus 18 metų nustatytas 20 metų ir kt.).

Straipsnio originalas portale gazas.lt

Pasidalink savo nuomone